Jdi na obsah Jdi na menu
 

Jak na makro?

Jak na makro?

V tomto článku nebudu popisovat jak a kterým objektivem fotit. Samozřejmně pokud si pořídíme např. objektiv Canon MP-E 65 1-5x tak nemusíme řešit další věci, ovšem cena tokového objektivu je velmi vysoká. Pak jsou tu objektivy které mají zobrazení 1:1, takovéto objektivy jsou sice vhodné k focení hmyzu rozstlin atd, ovšem i jejich cena je vysoká a navíc s nimy nedosáhneme většího zvětšení.

Zde popíši způsob, jak vyfotit detailní makro s dobrým zvětšením a poměrně slušnou obrazovou kvalitou a to za pár korun.

Konkrétně se budeme bavit o metodě reverzně (opačně) nasazeného základního obejktivu. Vždy mě lákalo focení makro fotografií, ale nestačila mi technika abych se posunul k něčemu zajímavějšímu. To trvalo do té doby, než jsem tuhle metodu náhodou nenašel na stránkách jednoho fotografa. Snažil jsem se přijít na to, jak to funguje a myslím, že jsem se to zhruba naučil. Sice nedosahuji jeho výsledků, ale jsem s tím docela spokojen a proto se s vámi chci podělit o moje poznatky..

Takže jak na to a co vlastně budeme potřebovat?..

Je třeba si pořídit reverzní kroužek (tento kroužek se našroubuje na filtrový závit objektivu a tím se objektiv připojí opačně. Dá se sehnat ve spoustě internetových obchodů). A také nějaký difuzér na blesk (vyrobil jsem si sám).  

_vyr_556reverzni_jjc.jpg

Musíme si uvědomit, že v tomto případě není elektronika objektivu připojena k fotoaparátu a tak je možno ostřit pouze manuálně a není možně používat clonu, která je však nezbytná pro získání hloubky ostrosti.  Já osobně jsem si vyrobil clonu z krytky objektivu,do které jsem udělal malý cca 2mm velký otvor. S tímto je možné fotit při velkém přiblížení, při mensím zasahuje krytka do fotografie a proto mám krytku ještě jednu a to s otvorem 5 mm k focení s menším přiblížením.

p3220004.jpg

Problém při tomhle focení je, že clona je nezbytná, čímž vzniká problém, že je třeba velké množství světla a světlo denní nestačí. Proto je třeba fotit s bleskem. Rozhodně lepší výsledky jsou s bleskem externím s kterým monentálně fotím. Udělal jsem si jakýsi kornout ze čtvrtky a alobalu, kterým přesměrovávám světlo před objektiv, protože se musí fotit z malých vzdáleností a objektiv stíní nebo svítí někam úplně jinam, než bychom potřebovali. Jde to i s vestavěným bleskem, ale také je potřeba nějakým způsobem převéct světlo před objektiv.

p3220009.jpg

Pokud máme našroubovaný kroužek, připojený blesk, nasazenou krytku a připravený blesk jak externí nebo interní, jsme připraveni. Fotím rychlostí závěrky 1/200, o clonu se samozřejmně starat nemusíme (zajištuje krytka) a citlivost v závistlosti na blesku. Při vestavěném blesku jsem používal ISO 400, při externím používám ISO100 a to protože je výkonější a světla je dostatek.

Ted už stačí zkoušet, ostřit a trénovat. Je dobré zkoušet to napřed na drobných předmětech třeba doma, pak nějaké květiny a hmyz nechat až na déle. Je obtížné přiblížit fotoaparát na cca 5 cm ke hmyzu aby neutekl s tím, že potřebujeme nějaký čas na kvalitní zaostření které je v tomhle případě rozhodující. Osobně fotím stejnou fotku raději 2x-3x ne vždy se podaří správně zaostřit.  

p3220007.jpg

 

Takže pro všechny kdo to chce vyzkoušet, přeji pevné nervy a dobré světlo :-)