Jdi na obsah Jdi na menu
 

Jak na HDR ?

Co je HDR a k čemu slouží?

HDR neboli High Dynamic Range je technologie, která umožňuje větší dynamický rozsah expozice (mezi nejsvětlejším a nejtmavším bodem) scény než je u normální snímací techniky. Používá se ve fotografii, počítačové grafice a zpracování obrazu.

 

Mě osobně jsou známy 3 metody, jak

vytvořit HDR fotografii.

          1. Vyfocení minimálně dvou nebo více fotografií, které se automaticky složí např. v programu Photoshop nebo Photomatix.

            

              2. Vyfocení minimálně dvou nebo více fotografií, které se ručně překryjí pomocí vrstev např. v Photoshopu (Vhodné např. při úpravě krajinářských fotografiích)

 

      3. Vyfocení jedné fotky, následné vytvoření světlejší a tmavší kopie, které se dají automaticky dohromady jako v první metodě.

 

..........1..........

Nejdříve si musíme uvědomit, že fotky budeme skládat a proto je musíme mít předem připravené. Já osobně využívám dvě možnosti:

1) Vyfocení 3 fotek za sebou s rozdílnou expozicí což je jedna z funkcí mého fotoaparátu. ( Tohle používám v horším případě, kdy u sebe nemám stativ nebo stativ nemám čas připravit, nevýhodou je, že při focení z ruky ve výsledku fotky nemusí pasovat. Oba programu mají funkci na vyrovnání která funguje poměrně dobře, však když jsou rozdíly větší neudělá s tím nikdo nic.. Při tomhle způsobu je zásadní snažit se s fotoaparáten nehýbat! )

2) Druhá a rozhodně lepší možnost je dát fotoaparát na stativ a vyfotit 3-6 fotografií s rozdílnými expozicemi.

 

Následná úprava není nijak obtížná, ale raději popíšu pro oba případy.

Photoshop: Otevřeme program (vlastním Photoshop CS5), klikneme na soubor > automaticky > sloučit do HDR > vybereme si připravené fotografie, pokud není zaškrtnuto "pokusit se automaticky srovnat vybrané obrazy" - zaškrtneme. To je v podstatě vše, nyní už stačí hrát si jen s nastavením a vyvážením, po nastavení požadovaného výsledku stačí dát "OK" Následně můžeme fotografii zmenšit, doostřit, případně dodělat různé úpravy a je hotovo :-) (Používal jsem dokud jsem neobjevil photomatix, který je na tohle podle mého názoru lepší)

Photomatix: Spustíme proram (vlastním verzi 4.0.1) Klikneme na Load bracketed photos > Browse > vybereme připravené fotografie > následně otevřenou tabulku chceme mít nastevenu takto: 

photomatix.jpg

Potvrdíme a následně se nám otevře nastavení všech různých možností, které tady vypisovat nebudu. Je to jen o hraní, každý může dojít k jinému výsledku :-) Na liště s různými náhledy fotky můžeme měnit různé vlastnosti a dá se docílit opravdu zajímavých výsledků. Když se zdá že máte hotovo, dáte "Process" > file > save as a už jen stačí uložit. Tím je hotovo, jen většinou fotografie takto vytvořené chtějí doostřit, to můžeme dodělat v jakém koli programu kde to jde :)

 

bez-nazvu-1.jpg

 

 

img_4738_39_40_tonemapped.jpg

 

..........2..........

Překrytí pomocí vrstev:

Tento případ se dá dobře využít v případě, že nechceme změnit celkový vzhled výsledné fotografie jako v případě č. 1, ale změně např. pouze oblohy nebo různých částí fotografie.

Tento způsob se provádí pomocí vrstev, v jakém programu je v podstatě jedno, jen musí podvoporovat práci s varstami. Pro popis a ukázku použiji Photoshop.

Takže jak na to?...

Fotografie, které chceme upravit tímto způsobem si v programu otevřeme. Zobrazíme si světlejší fotografii a stiskneme "ctrl+A"- vybrat vše, poté "ctrl+C"-kopírovat > zobrazíme si fotografii tmavší a stiskneme ctrl+V, nyní se nám překopírovaná fotografie vloží na popředí a my v podstatě chceme odkrýt tmavou oblohu, která se nachází pod ní. To uděláme následovně:

V panelu nabídek (soubor, úpravy, obraz..) klikneme na vrstvy > masky vrstvy > odkrýt vše. Nyní máme vše připravené, stiskneme "B" - štětec. Nyní je to už jen o hraní, kreslení štětce odhaluje fotografii v pozadí, je vhodné nastavit minimální tvrdost štětce(u nastavení velikosti) a také menší krytí - to určuje, na kolik procent se spodní fotografie odkryje při jednom přetáhnutí štětcem.

 

To je asi vše potřebné k použití této techniky, osobně jí moc nepoužívám k vytváření fotografií, ale spíš k doupravování fotografií vytvořených prvním způsobem. Ne vždy program udělá vše podle našich představ a tímhle způsobem se dá vše doladit.

 

..........3..........

Tvorba kopií fotografie:

Tento způsob je asi nejméně vhodný, ovšem v některých případech jediný možný. Musíme si uvědomit, že když vyfotíme přepálenou fotografii, tak její ztmavením se přepaly nezmění stejně tak když vyfotíme fotografii tmavou s velmi tmavýmy nebo až černýmy místy, při zesvětlení se v těchto místech nic zázračného neobjeví, prostě to tam není. Takže pokd máme možnost vyftit rovnou více fotek jak zruky nebo ze stativu, je to rozhodně lepší.

Tak k čemu je to tedy potom dobré?.. Představte si, že fotíte člověka nebo nějakou akci, tam těžko vyfotíme 2 nebo 3 stejné fotky aniž by se nám objekt nepohnul a pro na takovéto případy se právě tohle hodí. Při focení je však důležité fotografii vyfotit s co nejneutrálnější expozicí (ani tmavé ani světlé) a pokud možno na malou citlivost ISO, to hlavně proto, že když se fotografie zesvětlí, i drobný šum se hned objeví. 

Nevím jestli není zbytečné popisovat jak světlejší a tmavší fotografii vytvořit, ale přesto to raději udělám. Ukázka se týká Photoshopu.

Nejideálnější je, dát si upravovanou fotografii samotnou do nové složky, spustíme PS > otevřeme fotografii > klikneme na obraz > přizpůsobení > jas a kontrast a nastvaíme vyšší jas, při tomhle se opravdu nemusíme bát, klidně 50-100. Nyní klikneme na soubor > uložit jako a uložíme do stejné složky, jen přepíšeme názv, aby se nám původný fotografie nepřepsala. Stejným způsobem vytvoříme fotografii tmavší.Tady bych to ovšem s tím jasem nepřeháněl.. přibližně tak do -50. uložíme stejný způsobem.

Nyní máme připraveny 3 fotografie které už stačí jen sloučit jak je popsáno v prvním případě.. Photoshop nebo Photomatix, osobně bych na tohle volil Photomatix.

 

Není to nic těškého ani složitého, ovšem dají se takto vytvořit opravdu zajímavé fotografie :-) Doufám, že vám s tímhle tenhle článek dostatečně poradí a je vám k něčemu dobrý. Kdyby byly nějaké dotazy, klidně se ptejte :-)